Blog Naratif – Pengalaman yang terbaik (dengan Raquel)

Orang kata, “Gigi dan lidah tergigit juga”. Walaupun dua kawan-kawan sangat rapat, mereka masih ada pertikaian dan salah fahaman.

Yi Jun dan Raquel berkenalan semanjak Maktab Rendah kerana mereka menghadiri kelas Bahasa Melayu yang sama. Sejak masa itu, mereka menjadi kawan baik dan selalu tolong menolong antara satu sama lain. Contohnya, Raquel tidak tahu dia telah terlambat bangun pada hari yang mereka ada peperiksaan A Levels. Mujurlah, Yi Jun menelefon dia supaya dia tidak lewat.

Setelah beberapa bulan, Yi Jun dan Raquel dapat masuk Universiti Kebangsaan Singapura, dan mereka berasa sangat terangsang bahawa mereka masih boleh bersama-sama. Pada mulanya, mereka akan belajar di tempat sama. Tetapi, apabila peperiksaan akan datang, Yi Jun menjadi sangat stres dan lebih bersaing jadi dia memutuskan belajar sendiri.

Sementara Yi Jun mendapat keputusaan yang baik, keputusaan Raquel kurang bagus. Cikgu berkata Raquel, “Genggam bara api, biar sampai jadi arang” dan ingat dia mesti rajin lagi. Oleh sebab Yi Jun berasa amat gembira, dia tidak sensitif dan mengabaikan bahawa Raquel tidak hendak meraikan. Raquel seperti sakit hati dan tidak berkomunikasi dengan Yi Jun selepas peristiwa itu.

Pada satu hari, Raquel tidak lihat satu batu di lantai dan dia terjatuh. Apabila Yi Jun nampak keadaan ini, dia menolong Raquel dengan serta-merta. Kerana nota-nota Raquel terbasah, Yi Jun sanggup berkongsi nota-nota dengan dia. Akhirnya, dua kawan-kawan menjadi rapat seperti masa lalu, dan kedua-dua bersetuju bahawa “retak-retak bulu ayam”. Melalui pengalaman ini, Yi Jun dan Raquel lebih menghargai persahabatan mereka dan faham peribahasa “gigi dan lidah tergigit juga”.

2 thoughts on “Blog Naratif – Pengalaman yang terbaik (dengan Raquel)

  1. Komen tentang video

    1.jam apa >berapa?
    2. OMG > Alamak
    3. Akan lewat > Sudah Lambat!
    4. Heng Ah > Nasib Baik…
    5. Atau saya sumpah lewat = I will curse late
    Kalau tidak saya tentu akan lewat
    6. awak sedia > awak [sudah ber]sedia?
    7. Awak mesti [belajar dengan] ….

    bersambung…

    Like

  2. 8. untuk meraikan [kejayaan ini]…
    9. melayan > belanja
    10. memakan > makan
    11. [Hubungan] dua [orang] sahabat….sunyi > menjadi renggang
    12. Salahlah > Memang silap saya…
    13. sensitif lagi suatu hari
    15. sakitlah > tersangat sakit.
    16. Sobs > teresak-esak
    17. boleh tak > awak tak ada apa-apa…
    18. Aiyah > Ohh
    19. menulis > menuliskan
    20. kita > kami ( x 2)

    terima kasih

    Like

Leave a comment